پارتیشن مدرن هلالی

هنگام طراحی در نظر داشتن افکت متریال مختلف در هر محیط و طراحی بر مبنای آن‌ ها می‌تواند خروجی خوبی داشته باشد. در بسیاری از موارد ما شاهد تأثیر منفی انعکاس تصویر متریال در یکدیگر هستیم که به فرم‌ های اصلی و اجزای مختلف دکوراسیون اداری از نظر بصری آسیب وارد می سازد. در تصویر مقابل نمایی زیبا از قرینه سازی دو تصویر حقیقی و مجازی از پارتیشن مدرن هلالی را در کنار یکدیگر داریم .

پارتیشن مدرن حلالی

اهمیت بستر کاری کارمندان در دکوراسیون داخلی فضای اداری

 

منظور از اهمیت بستر کاری این است که به کارکنان به اندازه ی کافی فضا داده شود این به معنای لحاظ کردن یک فرنیچر بزرگ برای کارمندان نیست بلکه در جوار فرنیچر اداری باید به سیرکلاسیون حرکتی کارمندان و مراجعه کنندگان در اطراف فرنیچر اداری توجه نمود در واقع در داشتن یک محیط یکپارچه و در عین حال تفکیک شده یک گروه کاری تشکیل می شود که در تعامل با یکدیگر در جهت پیشرفت شرکت با یکدیگر همکاری می کنند.

گاها در بعضی ادارات وشرکتها در این امر دقت لازم بعمل نیامده و فضاهایی بسیار بزرگ و غیر قابل استفاده را به کارکنان در بخشهای مختلف تخصیص میدهند . همانگونه که کمبود فضای کافی برای کارکنان مشکلات عدیده ای را در راندمان کاری کارکنان بوجود می آورد ،بزرگی غیر استاندارد و غیر ضروری فضا ی کاری نیز علاوه بر عدم ارتباط مناسب کارکنان با یکدیگر خستگی مضاعف مراجعه کنندگان را نیز در پی خواهد داشت.

فضای کافی اداری به فضایی گفته میشود که کارمندان و مراجعه کنندگان در زمان حضور خود در آن فضا براحتی بتوانند وضایف و خدمات خود را گرفته و ارائه نمایند .

گرایشات جدید طراحی برای فضاهای اداری جدید

 باکمی تحقیق میتوان گفت که هیچ یک از جزئیاتی که در مقالات ، کتب معماری و طراحی ذکر شده اعم از فرنیچراداری، پارتیشن اداری  و میز اداری  فارغ از گرایشات روز نمی باشد، هر چند که در طراحی دفاتر اداری گرایش ها وسبک های جدید غالبا اولویت دومرا نسبت به اهداف شرکت و نیازهای تجاری آن دارند.

بنا بر این،راه حل های امروزین برای چیدمان و آراستن فضاهای کار در خلق سیستم های کاری ای جامع و مبتنی بر کارگروهی،داده های جمعی،تلفیق تکنولوژی های جدید و ارتقا کارآمد سیستمهای ذخیره سازی می باشند.

با توجه به این دلایل،طرح های امروزین در تلاشند که فضاهای کار باز و بزرگتری ایجاد کنند که درعین حال شاملفضاهای کار فردی و فضاهای ارتباطی کارآمد بین بخش های کاری مختلف نیز باشند

سیستمهای اداری کار گروهی که منجر به ایجاد میز کار گروهی  نمونه خوبی از این سبک هستند،که بدلیل نزدیکی میزهای کار،برقراری ارتباط بین کاربران را تسهیل می کند و در عین حال اختلاط وسایل و تجهیزات کار نظیر منابع تامینبرق،مانیتورها، فایلهای نگهداری وسایلکارهای فردی را نیز تسهیل می بخشد.احساس زیبایی و سبکی چنین طرحهایی بدلیل خطوط ساده و صریحی است که از سنگین شدن فضای کار جلوگیری می کنند.

از سوی دیگر اکثر فضاهای کاری از این دست،از مزیت خلق فضاهای سرزنده و قابل گسترش، البته اگر طرح ساختماناجازه توسعه های آتی را بدهد برخوردارند.
که در طراحی و بازسازی لحاظ میشود . از آنجا که بخش هایی که در ارتباطمستقیم با مردم اند بازتاب کننده تصویر عمومی شرکت و کارآیی های آن هستند،امروزه چیدمان فرنیچر دفاتر و نوعاستفاده از پارتیشن و استفاده از رنگ و مدل های فرنیچر اداری و میز مدیریت و میز کارمندی و … با هدف اصلی ایجادمحیطی گرم،سامان یافته و برون گرا طراحی میشود.

سطوح کاری عریض در میز کارمندی و میز کار گروهی و میز مدیریت به ترتیب اهمیت،کشو های تک یا دوتایی متصل بهمیز برای فضاهای کار و خروجی های در دسترس و غیر قابل رویت وسایل برقی از مهم ترین ویژگی های حال حاضر دراین فضاها بشمار میرود.و باید افزود که مشخصه طرح های جدید در فرنیچر و دکوراسیون اداری ،خطوط صاف و ظریف میباشد.

مصالح با کیفیت از چوب یا استیل همواره مد روز بوده و به مرور زمان باعث افسردگی نمیشوند.

در مجموع گرایش های امروز را میتوان در عملکرد گرایی و پویایی ،کوشش برای ترکیب فضاهای کار فردی و جمعی و نیزسازماندهی مرکزی و پیرامونی توصیف کردرنگ های سرد (جز در فضا های مدیریتی)،خطوط ساده و خوانا وسیستمهای مدولار رایج ترین راهبردهای خلق فضاهای اداری اند که البته به تکیه بر طرح و سبک قوی که حاملکارکردی اختصاصی و هدفمند میباشد میتوان تمامی موارد فوق را در نظر نگرفت و طرحی نو ایجاد کرد چرا که معماریاداری به هیچ وجه محدود نبوده و فقط بر یک قاعده و فرمول تکیه ندارد.

 

 

آشنایی با تاریخ معماری جهان

گزیده ای از تاریخ معماری جهان

لندن با الهام از مدل چینی، یک نمونه شهر زیست محیطی می سازد شهردار لندن، کن لیوینگستن هنگام بازدید از طرح شهر ((دونگتان در چین)) اعلام کرد که در منطقه ((تیمز گیت وی)) هم شهر سبزی با هزار خانه ساخته خواهد شد. دونگتان در دهانه رود یانگ تسه، شهری است که از انرژی قابل تجدید استفاده خواهد کرد. این شهر که شرکت آروپ آن را طراحی کرده، شهر خودکفایی برای سکونت ۵۰۰هزار نفر خواهد بود و مرحله اول آن برای سکونت ۸۰هزار نفر در سال ۲۰۲۰ به پایان خواهد رسید.
این شهر نمونه لندن هم مانند دونگتان، تماما از منابع قابل تجدید انرژی، همچون توربینهای بادی و سلولهای خورشیدی استفاده خواهد کرد. شهردار لندن می گوید: ((شهر بدون دود لندن نشان خواهد داد که ساختن این گونه شهرها عملی و قابل اجراست و در تمام شهر های جدید می توان آلودگی را کاهش داد)).
یکی از مدیران آروپ که مدیریت پروژه دونگتان را هم به عهده دارد می گود که پروژه تیمز گیت وی می تواند تا ۲۰۱۰ تکمیل شود.

تاریخ معماری جهان

لندن شهری تاریخی در معماری

طرح گه ری برای موزه گوگنهایم در ابوظبی

در کنار همسایه ای چون دوبی که توجه جهانی را به توریسم تجملی و معماری چشمگیر خود جلب کرده،ابوظبی،پایتخت امارات متحده عربی، قصد دارد از فرهنگ به عنوان عامل جلب توریست بهره گیرد.
در این راه، مقامات سعی دارند((تاثیر بیلبائو)) را آنجا هم به وجود آورند و قرادادهایی با بنیاد گوگنهایم و فرانک گه ری برای ساخت شعبه جدیدی از موزه های گوگنهایم بسته اند.
در حالی که توسعه دوبی سریع و تماشایی بوده، ابوظبی آینده را با احتیاط برنامه ریزی می کند و موزه گوگنهایم را بخشی از منطقه بزرگ فرهنگی در ((جزیره سعادیات)) در نظر دارد. این گستره خشکی در ۱۶۴ متری ساحل،موزه های ملی،دریایی و هنر کلاسیک را به همراه مرکز هنرهای نمایشی و یک پارک هنر در خود جا می دهد. براساس قرارداد تفاهم بین دولت امارات و بنیاد گوگنهایم ساخت و نگهداری موزه به عهده دولت امارات خواهد بود.
آنها تعدادی آثار هنری ثابت جمع آوری خواهند کرد و مسئولان مجموعه خود به امانت خواهد داد. این پروژه بار دیگر گه ری و بنیاد گوگنهایم را،بعد از تکمیل موزه منهتن در کنار هم قرار می دهد.به گفته مقامات بنیاد، موزه ابوظبی در مقایسه با دیگر پروژه های گوگنهایم، سرمایه گذاری مطمئن تری است، زیرا هزینه آن را شخص امیر تامین خواهدکرد.

طرح گه ری برای موزه گوگنهایم در ابوظبی

آشنایی با تاریخ معماری در جهان

شناخت تاریخ معماری جهان

ویلیام جی. آر. کرتیس در اسپانیا

ویلیام جی. آر. کرتیس، یکی از معتبرترین پژوهشگران تاریخ معماری، مخالف سرسخت تاثیر معماران صاحب نام بر معماری است.
او برای معمرفی کار جدید خود، معماری مدرن از سال ۱۹۰۰ تاکنون، و بحث درباره نمایشگاه MOMA درباره معماری مدرن اسپانیا – که تا ژانویه ۲۰۰۸ادامه پیدا خواهد کرد -در مادرید حضور داشت.او درپاسخ به علت انتقادهایش ازنمایشگاهی که مورد استقبال معماران اسپانیایی قرار گرفته می گوید: معماری اسپانیا ((عقده آن سوی اقیانوس اطلس)) دارد.
این نمایشگاه هم قرار بود به آنچه در اسپانیا می گذرد بپردازد، ولی نهایتا تمامی آنچه توانست بگوید این بود که در اسپانیا، در کنار نامهای بزرگ بین المللی کارهای جالب دیگری هم دیده می شود. تاسف آور و غم انگیز است که اسپانیا، به دنبال تایید گرفتن از فرهنگی در حال زوال همچون آمریکاست. MOMA سالها سرگردان بوده و این نمایشگاهی است که به دنبال کارهای جدید می گردد و به نظر می رسد در ((مورسیا)) آنچه را به دنبال آن بوده یافته است.صرف اینکه زاها حدید در اسپانیا کار می کند،توجه کننده آنچه دراین کشور می گذرد، نیست. در واقع حتی مانع از آن می شود که ببینیم ساختمانهای مجاور کارهای او بهتر هستند.
اسطوره فرااقیانوسی خجالت آور و احمقانه است و می تواند بسیار مخرب باشد. من به ایده نمایشگاه هم، که می گوید اسپانیا نوگرایی خود را مدیون دموکراسی است،انتقاد دارم.سهم عمده معماری مدرن اسپانیا متعلق به دوره فرانکو است. مثلا آثار کودرچ.

علاوه بر این، در آن زمان معماری مدرن چپ گرا و معماری مدرن راست گرا هم وجود داشت،در واقع این موضوع پیچیده ای است که نمی توان با آن ساده انگارانه برخورد کرد.برخورد نمایشگاه در این مورد پدرسالارانه است، MOMA می گوید: ما گرنیکا را زمانی به آنها بازگرداندیم که ثابت کردند دموکرات هستند. او این نمایشگاه را بازتاب معماری را همچون کالایی مصرفی ارائه می کند.
البته واضح است که معماری هم با مشکل فراگیر علایم تجاری درگیر است. من درک می کنم چرا یک کار فرانک گه ری توجه رسانه های جهان را جلب می کند، ولی باید توجه کرد که این تنها بخشی از معماری است. اگر مدیر نمایشگاه، معماری را فقط به چشم یک تابلوی تبلیغاتی ببیند، با مشکل روبرو می شود،در واقع جامعه هم مشکل پیدا می کند.واقعا نمی فهمم چرا اسپانیا،با وجود معمارانی همچون رافائل مونئو و ناوارو بالدوگ در این کشور، که واقعا تاریخ می دانند، جنبه نمایشی معماری را برگزیده.اودر مورد حضور نامهای سرشناس در معماری می گوید:تا زمانی که موزه ملکه سوفیا نمایشگاه هنری فوق العاده ای بود که دو آسانسور جلوی ورودی اصلی داشت، از طرف همه نادیده گرفته می شد،اما حالا همه درباره بخش الحاقی آن که طرح معمار فرانسوی ژان نوول است، صحبت می کنند. ولی امروز میدان روبه روی آن، پر سر و صدا و کثیف و گالری شبها تعطیل است.
ولی کاربرد گالری چیست؟ آیا باید از آن استفاده کرد یا فقط یک پس زمینه است؟ کرتیس در پاسخ به اینکه آیا نکته مثبتی در معماری مدرن می بیند، می گوید: بخش عمده معماری امروز همچون یک سوپرمارکت است، پر از بسته بندیهای پرزرق و برق. این معماری سریع و ظاهری است. متاسفم که اسپانیا هم در این دام افتاده است.
به نظر من معماری با نمایش فرق دارد. ولی فکر می کنم این حرف به مزاج مسئولان خوش نمی آید، آنها به امید برنده شدن در جایزه پریتزکر، کار سفارش می دهند.

تفاوت قیمت پارتیشن دو جداره ام دی اف های گلاس با مدلهای فیگارو و شانل

تفاوت قیمت پارتیشن دو جداره ام دی اف های
گلاس با مدلهای فیگارو و شانل

آیتم های تعیین قیمت در پارتیشن دوجداره به چهار آیتم بستگی دارد. ۱- استرکچر پارتیشن های دو جداره .
در پارتیشن های دو جداره های گلاس نیز می توان به دو طریق عمل کرد هم می توان استراکچر آن را از ام دی اف ملامینه که در پارتیشن های شانل و فیگارو استفاده می شود استفاده کرد که در این صورتقیمت پارتیشن اداری تمام شده همانند پارتیشن دوجداره شانل و مدل فیگارو خواهد بود. و هم می توان استراکچر آن را هم از متریال ام دی اف های های گلاس استفاده کرد در این صورت مبلغ تمام شده استراکچر این نوع محصول را افزایش می دهد و در قسمت شیشه های مصرفی کاملا همگن بوده و تفاوتی ندارد. ولی برای پانل های پارتیشن های گلاس کاملا متفاوت بوده و عمده اختلاف قیمت در قسمت پانل ها وجود دارد و باعث میشود قیمت پارتیشن در این نوع بالاتر از مدل های فیگارو و شانل باشد.این نوع پارتیشن را می توان به صورت آگوستیک نیز تولید کرد و هزینه های آگوستیک شدن  نیز  به آن اضافه می گردد.

عدم وجود محدودیت در متریال و ابعاد در پارتیشن دو جداره گلاس

نکاتی مفید در مورد نحوه چیدمان میزهای اداری

در مورد چگونگی قرارگیری مبلمان اداری و میز منشی و پرسنل یک فضای اداری باید به این نکته توجه نمود چرا که همیشه ارباب رجوع به پشت میز دسترسی نداشته باشد و همچنین برای در معرض قرار نگرفتن مانیتور و یا اطلاعات خصوصی آنها این امر حائز اهمیت می باشد.

  • محل قرار گیری میز منشی باید جایی باشد که از نظر دسترسی به درب ورودی اتاق مدیریت و دیگر فضاها مسلط باشد.
  • چیدمان مبلمان اداری باید به گونه ای باشد که مراجعه کننده به قسمت های خصوصی فضا مشرف نباشد
  • تعبیه توالت خصوصی و حتی الامکان درب ورودی مجزا برای مدیریت پیشنهاد می گردد.
  • در انتخاب مبلمان برای فضاهای اداری به این نکته باید توجه کرد که به خاطر رسمی بودن فضا راحتی مبلمان اهمیت زیادی ندارد و ایجاد حس رسمی و اداری بودن تنها توسط مبلمان های خاص اداری امکان پذیر است.

تاریخچه مبلمان,از تخته سنگ تا کاناپه

در همان ابتدای بحث می پردازیم به تعریف خود طراحی مبلمان که در واقع به روز کردن کالاهای مخصوص نشستن و سایر وسایل خام  است.طراحی نوعی خلق یک شیء است که می بایست هم دارای کارایی باشد و هم از نظز زیبایی خوشایند باشد.اولین نمونه های مبلمان بر می گردد به 3000 سال قبل که در کناره های محل آتش یک صخره با سطح صاف قرار می داشتند بعد از آن در سال 3100 تا قبل از میلاد مصری ها از چوب تختخواب می ساختند و برای به هم وصل کردن قطعات در پایه های آنها سوراخ هایی ایجاد می کردند و در نمونه های جدید تر از اتصالات زبانه دار استفاده می کردند.و به همین تریب در یونان حود 440 قبل از میلاد صندلی های چهار پایه از چوب ساخته شده و محل نشتسن از الیاف بافته شده است و این گونه شد که کاناپه در خانه اشراف بوجود آمد و در این کاناپه ها برای آسایش بیشتر از کوسن استفاده می کردند.سازندگان مبلمان در قرون اولیه از طبقات پایین جامعه بودند اما در طول قرون وسطی سازندگان پیشرفت کردند و نهایتا به هنرمندان تبدیل شدند. در واقع طراحان مبلمان در قرون 18 مبلمان را برای استفاده توسط مصرف کننده طراحی می کردند و اینکه از گذشته الهام می گرفتند.اما طرح های مبلمان امروزه بیشتر به نام سبک نامیده می شود امروزه طراحی مبلمانسمت و سویی کاملا متفاوت به خود گرفته است برای طراحی مبلمان از مواد ارزان با شکل هلی ساده و بدون طلا کاری و کتیبه کاری  استفاده می شود و به این نوع سبک می گویند سبک مدرن

قیمت پارتیشن دو جداره mdf

 قیمت پارتیشن دو جداره ام دی اف شانل

همانطور که در مشخصات فنی این محصول مشاهده می شود، پارتیشن دوجداره شانل دارای متریال مصرفی بالایی است و در مقایسه با پارتیشن های مشابه خود بسیار مستحکم و کارا می باشد. ولی باوجود متریال مصرفی بالا و مرغوب، قیمت پارتیشن دوجداره ام دی اف شانل هم تراز با مشابه خود در بازار می باشد. البته اگر آن را وزن کنیم در مقایسه با محصول مشابه خود دارای متریال مصرفی ۳ برابری می باشد .

 قیمت پارتیشن دوجداره ام دی اف شانل

تولیدی ما نه تنها بیشتر از رقیبان خود نمی باشد، بلکه در بعضی موارد کمتر نیز می باشد؟ پاسخ بر می گردد به توانایی واردات پازل ستاپ.
بدلیل اینکه این شرکت یکی از بزرگترین وارد کننده های ام دی اف در ایران می باشد، لذا تولیدات خود را می تواند با قیمتی کمتر از سایر رقبا ارائه نماید. در قیمت گذاری این نوع پارتیشن اداری پازل ستاپ، میزان حجم پروژه تاثیر بسزایی در قیمت خواهد داشت. بدلیل اینکه هزینه های پروژه های بزرگ در حجم های بالاتر سرشکن می شود. لذا قیمت پارتیشن برای متراژهای بیشتر با تخفیف خاصی محاسبه می گردد. بنابراین قیمت محصولات ما برای میزان بالاتری از پروژه پایین تر می آید. البته بایستی مد نظر داشت که میزان اختلاف قیمت برای پروژه های بزرگ و کوچک این طور نیست که به یکباره تغییر عمده کند، ولی این تغییر در پروژه های بزرگ به سبب حجم بالا قابل توجه می باشد.

تولیدات پازل ستاپ

در بازار امروز قیمت پارتیشن دوجداره معمولی که عمدتا دارای ۳ لایه اجرایی می باشد، حدود متر مربعی ۲۶۰ تا ۳۰۰ هزار تومان می باشد و در عمده این محصولات از ام دی اف خام بدون روکش در استراکچر استفاده شده است که این امر از طول عمر پارتیشن بشدت کاسته و این در حالی است که قیمت پارتیشن های دوجداره ام دی اف با ۵ لایه اجرایی ام دی اف استاندارد با رو کش ملامینه نیز در همان حدود است. گارانتی و ضمانت نامه بلند مدت، خدمات ویژه طراحی و اجرای دقیق و اتصالات داخلی از جمله مشخصات غیر قابل رقابت پارتیشن های پازل ستاپ می باشد.

قیمت پارتیشن دوجداره

فرایند بهبود طراحی مبلمان اداری از دیدگاه ارگونومی

بررسی وضعیت موجود برای مبلمان اداری به لحاظ ارگونومیكی این مرحله خود شامل سه بخش می باشد كه عبارتند از:

 

در این مرحله سطح شاخصهای ارگونومیكی موجود با استانداردهای جهانی و یا شرایط ایده آل كه مطلوب افراد می باشد مقایسه میگردد كه میزان اختلاف میان آنها نشان دهنده وضعیت محصولات كه همان مبلمان اداری می باشد، است

  • ارزیابی كارشناسانه ی محصولات انواع مبلمان اداری

 

شاخه های دانش ارگونومی كه در این مرحله برای طراحی مبلمان اداری مورد ارزیابی قرار میگیرند، شامل موارد زیر است

 

در حیطة اول یعنی روانشناسی، جنبه هایی همچون رنگ ساختمان مبلمان اداری و رویه آن، شكل (معماری) مبلمان اداری، مورد بررسی قرار میگیرد. از دیدگاه ارگونومی این بخش بمنظور افزایش رضایت مشتریان و استفاده كنندگان مورد ارزیابی قرار میگیرد، بخصوص در محیط های كاری اگر در كنار جنبه های مذكور در مورد مبلمان اداری، در مورد چیدمان نیز مدنظر قرارداده شود موجب بهروه وری بیشتر كاركنان می شود. و یك آسودگی ذهنی/روانی و باور مثبت نسبت به محصولات تولیدی خاص نیز بهمراه خواهد داشت. در نتیجه با این باور مثبت، بازاری مناسب برای تولید كنندگان بهمراه می آید.

در حیطة دوم (فیزیولوژی)، تبادلات انرژی و متابولیسم بدن مطرح است. بررسی خستگی ناشی از استفاده از مبلمان اداری در این حیطه  مورد ارزیابی قرار میگیرد

    • روانشناسی

 

  • فیزیولوژی

 

خستگی ناشی از استفاده از مبلمان اداری عبارتست از ضعف در تمامی یا بخشی از بدن كه بیشتر با مبلمان ارتباط دارد، بطوریكه این نوع خستگی بصورت خستگی عضلانی (جسمی ) و خستگی روحی (روانی) ظاهر میشود
خستگی فیزیكی همان نوع از خستگی است كه در بخش فیزیولوژی مطرح گشته و نوع دیگر خستگی می تواند در بخش روانشناسی مورد بررسی قرار گیرد

 

 

در مباحث بیومكانیك ویژگیهای مكانیكی اندام های بدن مورد بررسی قرار میگیرد. در این حیطه، حركت اندام ها و اعمال نیرو در بافت های مختلف بدن تجزیه و تحلیل میشود. بالطبع به كمك این معادلات میتوان الگوها و ابعاد مناسب را با هدف كاهش فشارهای مكانیكی خارجی بر بدن بدست آورد. بطور خلاصه میتوان گفت كه چگونگی انتقال نیرو و اعمال نیرو از مبلمان به بدن بالاخص در ناحیه كمر، فشارهای وارد به شانه ها و سایر اندامهای درگیر از جمله مباحث بیومكانیك هستند. برخی عوامل همچون جنس مواد مورد استفاده در ساخت مبلمان اداری، ارتفاع و فاكتورهایی از این قبیل در حوزه بررسی می شود.

 

آنتروپومتری، به سنجش ابعاد فیزیكی بدن و كاربرد داده های ابعادی در اصلاح شرایط فیزیكی مبلمان اداری می پردازد. از آنجایی كه یكی  از دلایل فشارهای وارده بر اندام ها، عدم تطابق ابعاد مبلمان با ویژگیهای ابعادیِ بدن كاربر می باشد، از این رو داده های آنتروپومتریك را میتوان به طور مؤثری در طراحی مبلمان اداری و محصولات بكار بست. این حیطه به مناسب سازی و بهینه ساختن تولیدات جهت استفاده كنندگان بسیار كمك می نماید و نقش عمده ای برعهده دارد. از جمله ابعاد آنتروپومتریك مورد استفاده در طراحی مبلمان اداری، ارتفاع نشسته آرنج برای مشخص كردن ارتفاع دسته مبلمان، ارتفاع نشسته برای تعیین ارتفاع پشتی مبلمان اشاره كرد. البته تعداد ابعاد مورد نیاز زیاد بوده و در اینجا تنها دو مورد بعنوان نمونه آورده شد.

    • بیومكانیك

 

  • آنتروپومتری

 

بررسی رضایت مشتریان از طراحی و ساخت مبلمان اداری

 

ارزیابی رضایت مشتریان و ارزیابی های كارشناسانه مكمل یكدیگرند. با دانستن نقاط ضعف در طراحی از طریق ارزیابی كارشناسانه می توان با طراحی و ساخت مبلمان اداری مناسب رضایت مشتریان را بدست آورد و از طرف دیگر با بررسی رضایت استفاده كنندگان ازمبلمان اداری نقاط ضعف را كشف كرده و با بهبود آنها شرایط را بهینه سازیم. در این مرحله رضایت مشتریان از همان فاكتورهای مورد  بررسی در بخش ارزیابی كارشناسانه مورد بررسی قرار میگیرد. بدین منظور می توان تعدادی از استفاده كنندگان را بعنوان نمونه انتخاب كرد و از آنها خواست تا ازمبلمان اداری تولید شده استفاده نمایند و مواردی كه برایشان مشكل ساز می باشند و برای ایشان ایجاد ناراحتی  می نمایند را بیان كنند

 

بهره گیری از رویكرد مشتری مداری در طراحی و ساخت مبلمان اداری از دیدگاه ارگونومیكی

 

دانستن خواسته های مشتریان بواسطه یك رویكرد مشتری مداری و از طریق روشهای مختلف بدست می آید، كمك بسیار مهمی در طراحی مبلمان اداری می نماید تا بتوان مبلمان اداری را طراحی نمود كه با خواسته های مشتریان هماهنگ باشد و به گونه ای  طراحی شود كه با شرایطی كه مشتریان از آنها استفاده می نمایند همسانی بیشتری داشته باشد. در همین راستا در ارگونومی مبحثی مطرح گردید با عنوان مهندسی كَنسی 1 (احساس) یا ارگونومی كَنسی 2 كه واژه ای ژاپنی است و در دهه ی 1970 توسط فردی ژاپنی به نام میتسو ناگاماچی 3 بنانهاده شد. در مهندسی كَنسی به بررسی احساس و نگرش افراد استفاده كننده از یك محصول در مورد طراحی آن محصول پرداخته می شود و با كمك نتایج حاصل به اصلاح طراحی پرداخته می شود. استفاده از نظرات استفاده كنندگان جهت بدست آوردن بازاری مطمئن بسیار حائز اهمیت است و نمی توان با الگوبرداری از نمونه های خارجی سلیقه داخلی را با آن وفق داد، بلكه بایست آن طرح ها را با سلایق موجود مطابق نمود.

می توان با بررسی نظرات و احساس استفاده كنندگان از مبلمان های تولیدی با كمك ابزار و روشهای مختلف و تجزیه و تحلیل متناسب با روش بررسی به یكسری نتایج برسیم كه اگر این نتایج به خوبی تفسیر و تعبیر شوند، اطلاعات مناسبی در مورد عناصر طراحی به طراح كه بهتر است یك تیم طراحی باشد می رسد و این تیم نیز می تواند با در نظر گرفتن دیگر عوامل تأثیرگذار، یك طراحی جدید با استفاده از بررسی كَنسی خلق نماید كه یقیناً اینگونه طرح ها كه با لحاظ كردن نظرات استفاده كنندگان بوجود می آیند، بیشتر مورد پسند و رضایت ایشان نیز قرار می گیرند.

نتایج حاصل از هر دو مرحله قبل مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند و نتایج ارزیابی كارشناسانه با موارد استاندارد موجود مقایسه شده و نتایج حاصل از جمع آوری داده های ارزیابی رضایت مشتری بسته به روش ارزیابی تحلیل گشته و نقاط ضعف و كاستی ها در طراحی های موجود، از نظر مشتریان نمایان می گردد. و می توان با دانستن نقاطی كه موجب نارضایتی استفاده كنندگان است، شرایط و طراحی ها را بهبود بخشید و به سوی كسب رضایت بیشتر افراد پیشرفت

 

ارائه و اجرای راهكار جهت بهبود و ارزیابی طراحی و ساخت مبلمان اداری

پس از آشكار شدن كاستی ها، طبق نتایج حاصل از ارزیابی كارشناسانه و بررسی رضایت مشتریان، راهكارهای متناسب و عملی جهت رفع كاستی های موجود ارائه و مورد اجرا قرار می گیرد.

نتایج حاصل از ارزیابی كارشناسانه و بررسی رضایت استفاده كنندگان می تواند دارای حالت های زیر باشد:

 

    • نتایج حاصل از هر دو حاكی از مناسب بودن شرایط است

 

    • اولویت اول بهبود با این دسته از موارد است. در این مورد بایستی به اصلاح مشكلات ارگونومیك با تجدید طراحی محصول بصورت ارگونومیك پرداخت.

 

    • نتیجه بررسی رضایت مشتریان حاكی از نامناسب بودن شرایط است اما نظر كارشناسان بر مناسب بودن شرایط دلالت دارد. در این حالت نیز باید متناسب با وضعیت استاندارد موجود به اصلاح نقاط ضعف پرداخت.

 

    • نتیجه ارزیابی كارشناسانه حاكی از نامناسب بودن شرایط است اما كاربران در مورد آن ابراز رضایت نموده اند.

 

    • در این مورد ممكن است مشكل بر اثر عادت كاربران به وضع موجود پیش آمده باشد. در اینصورت نیز اصلاح طراحی با مدنظر قرار دادن جنبه های ارگونومیك در طراحی مبلمان اداری باید صورت پذیرد

 

    • ارزیابی نتایج حاصل از اجرای راهكارها بمنظور تعیین میزان بهبود ایجاد شده توسط آنها دارای اهمیت بسیاری می باشد. این عمل به ما اجازه می دهد كه نتایج بدست آمده را مجدداً با وضعیت مطلوب یا استاندارد مقایسه نموده و از دستیابی به نتایج مورد نظر مطمئن شویم

تنظیم كتابچه مبنا به منظور طراحی ارگونومیك مبلمان

 

پس از ارزیابی نتایج حاصل از فرایند بهبود و اطمینان از وجود شرایط مطلوب، می توان سطح بدست آمده برای شاخص های ارگونومیك و استانداردهای موجود را بعنوان سطح مبنا برای تصمیم گیری در مورد طراحی و ساخت مبلمان های جدید قرار داد. با در نظر گرفتن این سطوح مبنا و پایه در طراحی ها و پیروی از آنها، می توان گفت به یك طراحی ارگونومیك كه براورده كننده هدف ارگونومی كه متناسب سازی محصولات یا همان مبلمان تولیدی با توانایی ها و محدودیت های استفاده كنندگان از آنها و بهبود بهره وری برای تولیدكنندگان است

 

مهمترین نتایج حاصل از بكارگیری اصول ارگونومی در طراحی و بهبود مبلمان اداری در محیط های مسكونی و اداری را می توان اینگونه بیان داشت

 

    • كاهش تأثیر سوء مبلمان اداری روی بدن استفاده كنندگ

 

    • كاهش پتانسیل اثرات طولانی مدت (یا تجمعی 1 ) ناشی از استفاده از مبلمان ادرای روی جسم كاربران

 

    • بهبود بهره وری كاركنان و آسایش افراد توسط تطبیق ویژگی های محصول برای شخص

 

    • متناسب بودن تولیدات برای مشتریان جهت انجام كار

 

    • بهترین استفاده از انرژی در اجرای كار

 

    • بهترین استفاده از قابلیت های كاركنان

 

    • پیشگیری از اختلالات اسكلتی-عضلانی

 

    • جذب مشتریان بیشتر برای تولیدكنندگان

با بكارگیری فرایند طراحی مبلمان اداری از دیدگاه ارگونومی می توان طراحی هایی را كه با شرایط استاندارد و یا شرایط مطلوب فاصله  دارند را شناسایی نمود و بطور جز آن عناصری را كه موجب چنین نتیجه ای شده اند را مشخص نمود و با بكارگیری راهكارهای متناسب آن مشكلات را از بین برد و به یك طراحی بهینه دست یافت تا در كنار كسب رضایت و راحتی استفاده كنندگان از محصولات و جلب مشتریان بیشتر به درآمد اقتصادی بیشتری نیز دست یافت. جهت دستیابی به نتایج حاصل از بكارگیری اصول ارگونومیكی در طراحی و بهبود مبلمان اداری می توان اصول ارگونومیكی را با رویكردی مشتری مداری تلفیق نمود و با استفاده از مهندسی كَنسی و كسب نظرات مشتریان به یك طراحی كه متناسب با خواسته استفاده كنندگان و براورده كننده الزامات ارگونومیكی نیز می باشد به آن طرح دست یافت.

محدودیتی موجود می باشد كه البته منحصر به این فرایند و این طراحی نیست و تمام طراحی هایی را كه مورد استفاده افراد در داخل كشور قرار میگیرند و به نوعی ابعاد بدن در آن دخیل است را شامل می شود، عبارتست از اینكه ابعاد آنتروپومتریكی كشور ما موجود نمی باشد و این كار را جهت یك طراحی مناسب افراد جامعه ی مان سخت می سازد البته در طراحی های موجود از برخی بانكهای اطلاعات آنتروپومتریكی سایر كشورها كه بنظر می رسد با ابعاد مردم ایران همسانتر است استفاده می شود، كه نمی توان منكر عدم دقت و تناسب لازم در این نوع طراحی ها و تولیدات شد.